Premium Beautiful Mahal...???

Utusan Malaysia Online - Bicara Agama - Kaedah Penentuan Harga Dalam Islam

Follow up from Saturday morning discussion with hubby. Al-kisahnya, ada customer minta harga Premium Beautiful ter-sangat murah, punyalah nak tolong customer, kira-kira la harga yang paling murah boleh dijual. tapi harga yang diminta tu, hane pun bukan saja tak untung satu sen, rugi ada lagi kalau jual dengan harga tersebut.  Rupanya si pembeli ini ada penjual-X offers Premium Beautiful dengan harga ter-sangat murah kepada dia.

Memandangkan harga set Premium Beautiful ini sering menjadi pertikaian orang ramai, Hane terfikir la juga apa sebenarnya guideline penentuan harga dalam Islam. Maka, once in a blue moon, ahaks, berdiskusi la dengan hubby topic ilmiah (terasa bijaksana di pagi sabtu..)

Hasil discussion (more like Hane soal dia jawab je sebenarnya), hubby kata penetapan harga mengikut pasaran..! kalau jual murah sampai rugi, bukan sahaja menzalimi diri sendiri malah menzalimi peniaga lain juga..then dia ade la quote cerita Nabi & harga kobis kat pasar yang tidak berapa meyakinkan wife dia tapi dengar je la..hahaha

Anyhow, Hane cari la sumber yang sahih..huhu, so come across the above article. Pengajaran dari petikan ayat Al-Quran dan Hadis dalam artikel ini adalah

#1 Harga ditentukan oleh pasaran dan Islam mengharamkan kezaliman. Premium Beautiful ini dikeluarkan oleh satu syarikat sahaja, jadi  syarikat sudah menetapkan harga kepada usahawan, jika ada pula yang menawarkan harga yang tidak wajar (contohnya terrrr-lebih murah dari harga yang ditetapkan), anda sebenarnya sudah menzalimi usahawa lain.

#2 Tiada nisbah keuntungan di dalam Islam. Dibuktikan bahawa keuntungan melebihi 100% pun dibenarkan dalam Islam.  Jadi, jangan cetek pemikiran buat calculation kos kain + upah jahit = harga baju..apakah????

#3 Jika sesuatu barangan mempunyai Value Added yang tidak dimiliki oleh pesaing, boleh untuk menaikkan harga barangan tersebut di atas harga pasaran. So apa valued added Premium Beautiful? Oooh banyakkk, antaranya, Premium Beautiful ini ialah berteknologi FIR, fabric berkualiti tinggi menggunakan teknologi Akwatek dan Akwadyne, LIFETIME WARRANTY, certified by USA, Canada and Quebec Chiropractor Association. Malah mendapat pengiktirafan Superbrand.

Btw, Hai-O is certified Syariah Compliance by Securities Commission, so kalau harga barangan #1 company yang terhangat di pasaran ini tidak menepati syariah, confirm-confirm la tak dapat Syariah Compliance tu kan??

Salha pun pernah discuss pasal topic Halal & Haram ini di sini --> http://salhazain.com/blog/?p=2814

Ooh, berbalik kepada kisah pembeli tadi, . Alhamdulillah si pembeli panjang akal dan sempat berfikir, yang si penjual X tu just nak let-go barang, maknanya confirm-confirm la tiada after sales service. Kalau salah size mcm mana? Kalau nak repair PB macam mana? Serupa tiada Lifetime Warranty tu.

disclaimer: ini adalah pemahaman saya menerusi ayat Al-Quran dan Hadis dari artikel yang disertakan.

Hane Hassan

hanehas@gmail.com

call/text/whatsapp

+6019 6210521

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner Paid To Promote